Uitreiking Drees penning aan Minke de Vries-Hania

6 mei 2015

Minke de Vries-penning 4

Uitreiking PvdA Drees penning aan Minke de Vries-Hania.

Minke de Vries-Hania kreeg op 1 mei 2015 door een delegatie van het PvdA bestuur van afdeling Aalsmeer de Drees penning uitgereikt. Zij was op die datum 65 jaar lid van deze organisatie en is door haar moeder in 1950 lid gemaakt van de Partij van de Arbeid.

Zij woonde bij haar ouders in Zuilen, ging trouwen met Ab de Vries uit Aalsmeer en vertrok naar deze woonplaats aan de Westeinder Plassen. Volgens haar moeder moest zij eerst nog maar even lid worden in Zuilen.

Ab had zij in 1947 in een dansleiders kamp in Blaricum leren kennen. Zij waren beide lid van de A.J.C. (Arbeiders Jeugd Centrale). In die jeugdbeweging stond ontwikkeling op alle gebied hoog in het vaandel en er werd in heel veel disciplines les gegeven, zodat je het geleerde weer aan je groep kon doorgeven. Men noemde dat kaderscholing.

Toen Ab in 2012 overleed waren zij inmiddels 62 jaar samen.

Minke heeft 30 jaar in het onderwijs gewerkt, meest in het kleuteronderwijs maar is, zoals met een ouderwets woord, “volledig bevoegd onderwijzer”. Zij werkte in Zuilen, Utrecht en Aalsmeer.

Toen zij in 1950 trouwde werd zij, zoals toen de gewoonte was, ontslagen. Als vrouwen gingen trouwen volgde ontslag. Gelukkig is dat later veranderd, zodat wie dat wilden, hun beroep weer konden uitoefenen. Naast haar gezin en werk is zij actief geweest in Nieuwe Koers (een jongerenafdeling van de PvdA) en in het bestuur van de PvdA in Aalsmeer.

Na haar pensionering in 1985 heeft zij 10 jaar in de VAC (vrouwen advies commissie voor de woningbouw) geparticipeerd en daarna 10 jaar de telefooncirkel van het Rode Kruis gecoördineerd.

Nu is ze nog steeds voorzitter van de landelijke senioren caravanclub De Rode Haan.

Deze club is in 1981 ontstaan uit een groepje oud AJC-ers die met elkaar op vakantie wilden.

Ook heeft zij samen met Ab heel veel gereisd en zich 3 of 4 maanden in de zomer in

Zuid-Frankrijk, verdiept in allerlei experimentele technieken, zoals werken met de Litho pers, tekenen, schilderen en het maken van objecten. Ab hielp haar altijd met de technische zaken, zowel in de voorbereiding als in de afwerking.

Helaas is het creatief centrum gesloten omdat de eigenaren overleden zijn.

Wat het lidmaatschap van en het stemmen op de PvdA betreft, heeft zij vooral de laatste jaren nogal eens getwijfeld, maar na veel wikken en wegen kwam zij tot de conclusie dat de PvdA toch wel de organisatie is waarbij zij zich het beste thuis voelt.

Daadwerkelijk doet zij voor de PvdA niet veel meer, maar vindt dat dat op een bepaalde leeftijd mag.

Lid blijven is nu nog de enige optie!