Nel de Haas overleden

8 november 2020

Nel de Haas, een markante, Rode Aalsmeerse is op 29 oktober overleden. Ze is 92 jaar geworden.
Nel was samen met Dineke Coerse en Lenie Koning een van de oprichtsters van de Aalsmeerse Rooie Vrouwen. Tijdens de 2e feministisch golf waren de Rooie Vrouwen de drijvende kracht achter de vrouwenemancipatie in Aalsmeer. Door de heldere standpunten die Nel innam en heel goed voor het voetlicht bracht hebben veel Aalsmeerse vrouwen én mannen een heel andere kijk op het leven gekregen.
Het feminisme was niet het enige waar Nel zich voor inzette. Ze stond midden in de Aalsmeerse samenleving. Haar aandacht ging altijd uit naar mensen en wat belangrijk voor ze was. Daarover sprak en schreef ze op haar heel eigen kritisch positieve manier. Of het nu een ingezonden brief was of een stuk voor de lokale of regionale PvdA. Nel had over heel veel zaken een heldere mening die ze duidelijk verwoorde. Ze was niet bang dwars tegen de heersende mening in te gaan. Zo heeft ze gevochten voor rookvrije vergaderingen ver voordat dat in zwang kwam. De rook die ze inademde maakte haar ziek. ‘Jullie roken beperkt mij in mijn vrijheid van meningsuiting’ zei ze tegen de regionale shag rokende PvdA bestuurders. ‘Door dat roken kan ik de vergadering niet bijwonen’. Dat was heel wat voor haar. Als ze zich ergens voor in zette dan ging ze er voor. Op lokale en regionale vergaderingen miste de rode vrouw uit Aalsmeer nooit.

Nel verwoorde haar gedachten ook in gedichten en op affiches. Op haar eigen unieke manier. Vaak scherp maar met humor en niet vrij van zelfspot. Vaak haar tijd vooruit. Tot op hoge leeftijd. Zo schreef ze op 75 jarige leeftijd nog een gedicht over genetische manipulatie. Naast haar handtekening stond vaak een tekening van een heksje op een bezemsteel. Voor op een gedichtenboekje schreef ze:
Ik zeg wat men niet wil horen
Ik wijs op wat men niet wil zien
Als ik straks een tijdje dood ben
Zegt men: had ze toch gelijk, misschien.
De laatste jaren waren moeilijk voor Nel. Door ziekte verdwenen haar sprankelende gedachten. Daarvoor in de plaats kwam verwarring in haar hoofd.
Wij gedenken Nel met dankbaarheid voor alles wat ze voor de PvdA, voor mensen in Aalsmeer en daarbuiten heeft betekend.

Jan Westerhof,
Voorzitter PvdA Aalsmeer – Kudelstaart.