Kansgelijkheid

Zoals Aalsmeer zou moeten zijn De situatie waarin iemand zich bevindt is niet langer bepalend voor de kansen die hij of zij krijgt. Wanneer mensen zich in een achterstandssituatie bevinden worden de zeilen bijgezet om deze situatie te verbeteren. Iedereen moet zich naar zijn of haar kwaliteiten volledig kunnen ontplooien. Door een breed aanbod worden mensen van alle leeftijden gestimuleerd om naar vermogen deel te nemen aan sport-, welzijns- en culturele activiteiten. We gaan uit van wat iemand wél kan. Niet van wat iemand niet kan.

Kansgelijkheid

Onze houding

• Iedereen is gelijkwaardig, maar dat betekent niet dat iedereen op dezelfde wijze moet worden behandeld. Soms heeft iemand een extra steuntje in de rug nodig.
Uitgangspunt is dat dat iedere kunstzinnige vorming en sportbeoefening (inclusief zwemles en boekenleen) mogelijk moet zijn voor alle inkomensgroepen.

• Wij houden rekening met mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen. Wij zullen altijd helder en duidelijk communiceren.

• Wij beschouwen verenigingen en vrijwilligers als het oliekannetje dat onze samenleving draaiende houdt. Wij zullen deze, waar mogelijk, ondersteunen.

• Gemeenschapsgevoel ontstaat wanneer bewoners in een straat, buurt of wijk elkaar kennen en weten te vinden. Dit zal worden ondersteund door oa buurtverbinders en jongeren- en seniorenwerkers bij dit proces te betrekken.

• Mensen die, om wat voor reden dan ook, wat minder goed mee kunnen komen in onze samenleving, verdienen extra ondersteuning om hun situatie te verbeteren. Voor alle betrokkenen moet het duidelijk zijn welke mogelijkheden de gemeente heeft voor ondersteuning in geld, woord en daad.

• Armoede zullen we te alle tijden bestrijden.

• Regels gelden voor een ieder. Indien bij toepassing daarvan, of bij handhaving, blijkt dat de regels ongewenste effecten hebben, passen we de regels aan. Illegaliteit is nooit de oplossing voor een maatschappelijk of sociaal probleem.

Doelen 2022 – 2026

• Om administratieve druk voor verenigingen te verminderen worden subsidies meerjarig toegekend

• Om tot middelbaar onderwijs op HAVO en VWO niveau in Aalsmeer te komen wordt een proces opgestart door bijvoorbeeld eerst een onderbouw te realiseren

• Om voor minimaregelingen in aanmerking te komen wordt de grens van 120% van de bijstandsnorm verhoogd naar 130 %.

• Om op jonge leeftijd al de betrokkenheid en deelname aan de Aalsmeerse gemeenschap te stimuleren, ontwikkelt de gemeente lespakketten voor het basisonderwijs.

• Aalsmeer krijgt weer een muziekschool en de toegang tot creatieve vorming en sociale ontwikkeling wordt laagdrempeliger gemaakt. Dit geldt niet alleen voor de financiële drempels, de uitdrukking ‘onbekend maakt onbemind’ zegt genoeg. Voor alle leeftijdscategorieën is voorlichting dan ook noodzakelijk.

• De gemeente organiseert eens per jaar een ‘welkom dag’ voor nieuwe Aalsmeerders. Op deze dag kunnen zij kennis maken met hun omgeving, het gemeentebestuur, verenigingen, enzovoorts.

• De gemeente stimuleert zogenaamde dorpsgesprekken waar mensen uit specifieke doelgroepen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten.

• Een experiment rondom participatie, maar gericht op jongeren.