Mobiliteit

Zoals Aalsmeer zou moeten zijn: Alle delen van onze gemeente zijn goed bereikbaar. Bij ruimtelijke (her)ontwikkelingen is de mobiliteit een integraal onderdeel van gemeentebrede afwegingen. Hierbij is de auto als transportmiddel niet langer het uitgangspunt. Binnen de gemeente heeft mobiliteit geen negatieve invloed op de kwaliteit van de leefomgeving.

Mobiliteit

Onze houding

• Alle delen van Aalsmeer moeten goed en veilig bereikbaar zijn, ook onderling. Nadruk ligt hierbij op openbaar vervoer en fietsverbindingen. Voordat nieuwe ontwikkelingen worden opgestart moet eerst de ontsluiting goed geregeld zijn.

• Onze inzet is op omschakeling naar schone vervoersmiddelen. Dit betekent bijvoorbeeld dat, daar waar mogelijk, goede trottoirs en vrij liggende fietspaden worden gerealiseerd.

• Verkeersveiligheid wordt voortaan inclusief de impact op de leefomgeving en het milieu gedefinieerd.

• De auto is in veel gebieden niet langer meer de norm, maar de gast.

• We stimuleren snellaadplaatsen in de gemeente en zetten in op een betere bruikbaarheid van laadplaatsen voor elektrische auto’s.

Doelen 2022 – 2026

• Voor (nieuwe) ontwikkelingen wordt de huidige norm voor het aantal parkeerplaatsen met minimaal 30% verlaagd.

• Bij alle publiekscentra wordt het aantal (veilige) fietsstallingen uitgebreid.

• In alle binnengebieden (woon- winkelgebieden) wordt de max. snelheid 30km per uur.

• In deze periode worden minimaal twee milieuzones (uitstoot) gerealiseerd.

• De procedure voor en het beoordelen van aanvragen van laadpunten wordt vereenvoudigd.

• Bij publieke laadpunten wordt een parkeertarief ingevoerd (met een tariefvrije startperiode).

• De gemeente streeft actief een pontverbinding bij de Kanaalstraat en de Pontweg na.

• De regelingen met betrekking tot vrachtverkeer worden buiten de hoofdverbindingen aangescherpt en gehandhaafd.

• Nadat de heringerichte Burg. Kasteleinweg minimaal één jaar volledig in gebruik is, wordt op basis van verkeersmetingen een nieuw verkeerscirculatiemodel gemaakt. Dit vormt de basis voor eventuele aanpassingen voor de verkeerscirculatie